COURT EXECUTORS INVENTORY PROPERTY OF KHURAL NEWSPAPER

May 13th, 2011
Today court executors inventoried the property of Khural newspaper to ensure execution of the court decision on compensation to the head of presidential administration Ramiz Mehdiyev.

Avaz Zeynalli reported to Objective TV that court executors demanded payment of 10,000 AZN to Mehdiyev, but Zeynalli says the newspaper does not possess this amount.
A day before, the court executors visited Zeynalli`s apartment and inventoried his property.
BACKGROUND
Presidential Administration Head Ramiz Mehdiyev sued Khural newspaper for an article called “Ramiz Mehdiyev’s plan against Bakhtiyar Vahabzade!!! Why did the Presidential Administration head punish people and the Executive Administration head of Sheki?”, published in Khural newspaper on 23 May 2010. Mehdiyev demanded that a refutation be published and 10,000 AZN in fines be paid in a transfer to the account of “Umid Yeri” Children’s House in the Bina settlement. The lawsuit was fulfilled on 2 July. On 1 September, the Appeals Court upheld the decision.

In addition, Azerbaijani singer Nushaba Alasgarli filed a lawsuit against Khural newspaper citing humiliation of her personal dignity in an article published in Khural on 4 March, 2007. Under the previous court decision, the newspaper was fined 100 AZN. However, the newspaper failed to pay the fine because of financial problems. Later on, Narimanov District Court fined the newspaper 3,000 AZN for not paying the fine in time.

The Executive Director of the Presidential Works Department Agabey Asgerov filed a libel lawsuit against “Khural” Editor-in-chief and correspondent Kamal Huseyn in August 2007, for insult to his personal honor and dignity.  The case was based on three articles printed in July and August of 2007: “Publishing House Rakes it in”, “Azerbaijan’s Publishing House: where press goes to die”, and “Not ‘Azerbaijan Publishing House’ but ‘Azerbaijan factory’”. The articles reported legal violations committed by the director of “Azerbaijan” Publishing House. The plaintiff demanded an apology and a retraction by the newspaper, as well as a 250,000 AZN fine for the defendants. He also demanded that the two men be brought to criminal responsibility under Articles 147 and 148 (libel and insult) of the Criminal Code.